Friday, March 30, 2012

I Love Wearing Hijab By Cip's Collection

Sekarang nie susah btul nk cari teman yang menutup aurat dengan bertudung....
Sape berani menafikan bahawasanya zaman sekarang zina berleluasa kerana tidak menjaga aurat?????
Ada???

Dalam bertudung pun ada syarat nye... Tapi tak da la susah sangat sampai menyusahkan kehidupan kita....
Mari kia hayati Surah (An Nur Ayat 31)


Tafsirannya...

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
(An Nur : 31)


Syarat mudah bertudung ialah:


1.TUDUNG HENDAKLAH TERJUNTAI KEBAWAH
     Makna kata, memakai tudung yang labuh dan menutup bahagian atas dada dan belakang badan bagi 
     seseorang....

2.TERSELINDUNG
   Ayat mudah ialah tidak jarang. Andai kata tudung dah labuh tapi jarang, sama sahaja. Kerna ia boleh menampakan bahagian dada beliau. Selain itu mestilah longgar dan tidak mengikut bentuk dada. Ada lagi, pastikan bentu telinga tidak jelas kelihatan...


3.ATAS
     Atas bererti diluar pakaian(baju) bukan didalm baju.


4.DADA
     Dada ini bermaksud, menutup diatas dada bukan hanya dileher... Lebih elok hingga ke pusat.






Oleh yang demikian, Semua pihak berhak menjaga serta menegur kesilapan yang banyak dilakukan bagi sedara sesama Islam kita.


Tidak ketingalan pertandingan memakai tudung bagi menggalakan semua umat Islam bertudung dan menutup Aurat.

Cip's Collection (http://www.facebook.com/pages/Cips-Collection/207410042671301?sk=info) telah membuat contest "I'm In Love With Hijab" bagi bertujuan menarik minat untuk bertudung.....
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=270109206401384&set=a.270105189735119.65074.207410042671301&type=3&theate

Salah seorang pesertanya ialah
 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=275394859206152&set=a.270105189735119.65074.207410042671301&type=1&permPage=1
(Andai suka like sahaja)

Untuk melihat kesemua peserta layari Cip's Collection.....

Salam.... :)







Wahai lah Air...Wahai lah Kafe

Air adalah sumber penting dalam kehidupan manusia dizaman batu mahupun moden yang serba berbuton nie....
Same ada untuk kerperluan tekak(minum la) mahupun kebersihan badan(mandi ler)....

Nak d jadikan cerita pulak, air bagai dicatu kat matrik melaka....
Kalau bilik air ade air, tandas dilanda kemarau.
Kalau tandas dah banjir, bilik air pulak kering tekak....

Nak kate x report, penat dah menulis....
Xkan nak wat ayat bunge2 baru nak segera betulkan...
ish....
Xpon pangil la Syarikat Air Melaka Berhad suroh hantar air.....
hurm?????

Nie lagi satu....
dah tahu menjual makan kat kolej....
Jage la kbersihan tu.. Nanti pelajar sakit ape macam??
Mahu tanggung?? Tak kan punye lah...



Belum sempat pelajar sakit...
Jabatan kesihatan dapat membau yg kafe dalam matrik melaka macam tapak pembuangan sampah..
Bgus lah jabatan wat serbuan kelamarin....
Kalau tak, makan ape lah kiteorg....

Disebabkan dieorang x jage kebersihan kafe, pelajar pulak tgung derita kafe ditutp...
Selamat lah 1 jer yang tutup lme.....
Kalau sume???
Makan pasir yok,,,,


Tu je lah luahan hati gagak hari nie...
but still tension....

Salam... :)