Wednesday, June 22, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka (MUZIUM LAYANG-LAYANG)

Ade sesiapa yang suka maen layang2??? atau minat buat layang2??? nk tgk design yg menarik untuk layang2 korang??? x pon tambah skit pengetahuan tentang layng2 di malaysia nie...
Meh sni selongkar MUZIUM LAYANG-LAYANG...

MUZIUM LAYANG-LAYANG... :)


Muzium ini terletak di aras 1 dalam bangunan yang dikenali sebagai Muzium Rakyat, Kecantikan dan Layang-layang di Jalan Kota, Bandar Hilir Melaka. Muzium Layang-layang ini telah dirasmikan oleh YAB Ketua Menteri Melaka pada bulan September 1995.

Muzium ini mempamerkan sejarah bermulanya permainan layang layang di seluruh dunia baik sebagai alat komunikasi atau digunakan dalam peperangan, sukan dan masa lapang. Memperkenalkan kita kepada tradisi pembuatan, permainan, dan fungsi layang-layang yang dikongsi bersama oleh banyak negara di dunia. Ia mempamerkan pelbagai bentuk layang-layang tradisi dan moden termasuk wau tradisional Nusantara. Terdapat berbagai saiz layang-layang yang diperbuat daripada bahan semulajadi dan moden. la pasti akan mendorong kita untuk mengenali layang-layang, mengkagumi, menghargai seni pembuatan,dan keindahan layang-layang.


Ia dibuka setiap hari dan tiket masuk sama dengan tiket muzium rakyat...
(sorry xde picture...)




Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..


SALAM.. :)

No comments:

Post a Comment