Friday, June 17, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka ( MUZIUM ADAT ISTIADAT)

Manis sungguh gula Melaka          
 Jangan dibancuh dibuat serbat
Sungguh teguh adat pusaka          
 Biar mati anak jangan mati adat

Orang melayu tak mati adatnya selagi hari belum berakhir, bagi yg ingin mendalami adat2 yg wujud di muka bumi Malaysia ini silakan dtg ke Negeri Melaka. Melaka juga tidak tertinggal dgn beberapa adat yang ada iaitu adat pepatih dan adat temenggung... tetapi bg remaja skrang adat ini di pandang remah kerna sudah kemodenan. Adat ini juga sudah berkurangan di Negeri Melaka sendiri... Untuk lebih mengetahuinya dengan lebih mendalam silalah dtg ke MUZIUM ADAT ISTIADAT.

MUZIUM ADAT-ISTIADAT

Muzium Adat Istiadat terletak di Dataran Alor Gajah, bersebelahan Tugu Keris Majlis Daerah Alor Gajah, kira-kira 25 km dari Bandar Melaka. Senibina tradisional Rumah Melayu adalah identiti utama muzium ini.

Fokus utama muzium merangkumi sejarah awal Daerah Alor Gajah termasuk gambar tokoh-tokoh daerah dan adat-istiadat perkahwinan dengan penekanan kepada Melayu Serantau. Bahan pameran termasuk pelamin, alat perhiasan diri, porselin dan peralatan adat istiadat.



Antara objektifnya adalah:
  • Untuk mengetengahkan pelbagai perkara mengenai adat istiadat khususnya adat perkahwinan agar tidak hilang ditelan zaman
  • Untuk mempamerkan adat resam serta budaya masyarakat berbilang kaum yang ada di Melaka.
Muzium ini dibuka setiap hari kecuali hari isnin dengan tiket sebanyak RM1.00 untuk dewasa dan RM0.50 untuk kanak-kanak...



Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..


SALAM.. :)

No comments:

Post a Comment