Thursday, October 13, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka (River Cruise)

Telah lama segmen gagakputih di Melaka menyerpi, kini kembali dengan tempat yg lebih menarik...
Ketenangan diatas air dengan deruman enjin serta pemandangan Kampung Morten diselubungi udara yg deras menghentam diri. Pastinye kita khayal dibuai mimpi indah serta mengenepikan igauan-igauan ngeri yg berada di pejabat tatkala banyak projek yg perlu di selesaikan.. Itu lah dia Melaka River Cruise....

Yang pada asalnya menjadi tapak pertemuan timur dan barat di ketika abad ke-16, kini ia menjadi satu tempat pelancongan yg popular dikalangan penduduk tempatan mahupun yg datang mengunakan pastport. Pada asalnya sungai ini kecil tetapi bagi memastikan pengunjung berpuas hati, ia telah diperbesarkan dan alat mekanikal dipasang agar kedalaman air terkawal. ia dilakukan bagi memastikan sungai sentiasa dalam keadaan terkawal dari pencamaran..



Penumpang bot-bot ini pasti menikmati pelbagai kebudayaan serta sejarah negara, lebih-lebih lagi melihat keindahan  Pokok Melaka di mana tempat Parameswara berehat dan dengan tidak diduga melihat anjingnya di tendang oleh seekor kancil. Disini anda dapat menyaksikan keindahan kampung Morten yang yg dibuka oleh J.F Morten... selain itu anda juda dapat menyeksikan replika Eye On Malaysia dan kincir raksasa,

Terdapat 26 buah bot yg mempunyai nama daripada tokoh-tokoh yg pernah wujud di melaka, ia beroperasi dari jam 9.30 pagi hingga 5.00 ptg dan 6.00 ptg hingga 12 tgh mlm....

tiket boleh didapati dengna harga RM10 untuk dewasa dan RM5 untuk kanak-kanak bwah 12 tahun, untuk tempahan 1 bot dengan harga RM 100 anda boleh menghubungi 06-2814322....




Salam... :)



Sunday, October 2, 2011

Perubahan Kepada Laptop GagakPutih

Salam,,,,

Bila bosan melanda diri, ade je bnde yg nk dibuatnyer.....
Ade je duet lbey sket, boleh la tmbah perhiasan kat lptop....
Kire nk switch on ade la smangt sket bile lptop dah brseri....
heheheh....

Sebelum....






dengan berbekalkan RM10.00.... Berubah Menjadi......>>>>

Selepas...





berseri la jgk dripda yg lme....
Bli kat mne tu lpe lak sbb kwn yg bli kn....
so lau jmpe bli je la...



SELAMAT MENCUBA....


Salam.... :)

Tuesday, September 20, 2011

Temu Duga Penolong Pembantu Perubatan

Salam...
Dah lma gagkputih x brbicara dalam blog nie....
Myb busy sbb membusykn diri...

SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA....
Mesti sume taw kn SPA...
Alhamdulillah dah setaon isi online, dpt surat temu duga sebagai penolong pembantu perubatan...

Tarikh temu duge 6 oktober 2011... Tempat kat ILP Bukit Katil....
Terpaksa jumpe cik khairudin minx cuti kat mertrik melaka nie....

Apa Penolong Pembantu Perubatan nie....

Pekerjaan nie adalah terawal di Malaysia dah menjakau 120 tahun....
Nama asalnye Apothecaries, dperkenalkan oleh British di Pulau Pinang....
Dibawah pemerintahan British Malaya Apothecaries dikenali juga sebagai Sub-Assistant Surgeon atau Dressar.....
Dalam abad ke 19, profesion ini telah melalui beberapa siri transformasi berikutan peranannya yang berkembang bersesuaian dengan jawatan profesion ini pada ketika itu sebagai Pembantu Rumah Sakit (1963), Pembantu Hospital (1970), Pembantu Perubatan (1985) dan kini Penolong Pegawai Perubatan (mulai 20 Mac 2007). Sekolah Latihan Pembantu Hospital telah dibuka secara rasminya di Seremban Negeri Sembilan pada 1971 dan seterusnya 4 buah sekolah latihan yang lain iaitu di Ulu Kinta, Alor Setar, Kuching dan Kota Kinabalu. Sekolah latihan ini kemudiannya dinaik taraf kepada Kolej Pembantu Perubatan pada 1993....


TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB
Penolong Pegawai Perubatan bertanggungjawab dalam memberi perkhidmatan kesihatan merangkumi aspek promotif (promosi), preventif (pencegahan), kuratif (perawatan), dan rehabitatif (pemulihan) pada tahap yang bersesuaian dalam program kesihatan awam dan perubatan di bawah pengawasan Pegawai Perubatan.Perkhidmatan-perkhidmatan yang terlibat adalah seperti berikut :-

i. Penjagaan Kesihatan Primer (Prima)
Memberi rawatan primer (pesakit luar) dan kecemasan di Klinik Kesihatan, Klinik 1 Malaysia, Pusat Latihan Khidmat Negara, Klinik-klinik khas di Penjara Malaysia, Puspen, Sekolah-sekolah Sukan, Pusat Tahanan Imigresin, Institusi Pengajian Tinggi Awam, perkhidmatan kesihatan komuniti, kem-kem kesihatan dan sebagainya.
*Membuat saringan ke atas pesakit yang memerlukan rawatan.
* Memeriksa, mendiagnosa penyakit dan memberikan rawatan keatas penyakit ringan.
* Memberi kaunseling dan pendidikan kesihatan kepada pesakit dan masyarakat setempat.
* Memberikan rawatan awal bagi kes-kes kecemasan.


ii. Perkhidmatan pengkhususan dan kepakaran (Sekunder)
Memberi perkhidmatan pengkhususan di bawah program kesihatan awam serta di unit-unit kepakaran dan sub-kepakaran di bawah program perubatan bagi aktiviti-aktiviti berikut :
Kerjaya Penolong Pegawai Perubatan

* Perkhidmatan Pengkhususan
Program Wellness
Kesihatan Remaja, Kesihatan Dewasa, Kesihatan Warga Emas, Kesihatan Orang Kurang Upaya, Kesihatan Mental, Kesihatan Sekolah, Warga Sihat dan lain-lain.
Program Non Communicable Disease
Diabetes, Penyakit Kardio Vaskular, Berhenti Merokok, Darah Tinggi, Asma, Routine Medical Examination dan lain-lain.
Program Communicable Disease
Tuberculosis, Leprosi, Denggi, HIV, H1N1 dan lain-lain.
* Perkhidmatan Kepakaran (Program Perubatan)
Kecemasan, Perubatan Am, Pembedahan, Ortopedik, Oftalmologi, Otorinolaringologi, Nefrologi, Kardiologi & Koronari, Respiratori, Kardiotoraksik, Dermatologi, Obstetrik & Ginekologi, Urologi, Pediatrik, Anestesiologi, Rawatan Rapi, Hemodialisis, Forensik, Organ Transplant dan lain-lain dan Psikiatri.
* Perkhidmatan Sub-Kepakaran
Neurofisiologi, Pembedahan Plastik, Pembedahan Mikro Tangan, Perubatan Nuklear, Pembedahan Spinal dan sebagainya.
* Latihan Profesional dan Latihan Dalam Perkhidmatan.
* Penyelidikan dan Kualiti Amalan.
* Kawal Selia Amalan dan Penguatkuasaan.

Itu je la serba sedikit yg gagakputih dpat kaji dri internet.....

Harap2 temu duga berjalan lancar n dpat twaran trsebut... amin....


Salam...

Tuesday, August 16, 2011

Nota Kuliah Kimia Kolej Matrikulasi Melaka 2011/2012

Periodic Table
Salam.... Kali nie post brkenaan kimia plak la.... Dgar2 ade kuiz Topic 4 Chemical bonding.... Tp nsib la ckgu kelas tutorial aku baek,dye nak buat lpas raye.... huhu.... gmbire la jgak.... Tp yg pasti cuti raye tetp cuti, no book...
Erm ape yg aku nak share sbnrnye nie adalah nota kuliah Kimia untuk satu sem iaitu topic 1 hingga topic 7....
Walaupun kuliah baru topic 4 tp mber dpn blek dah ade nota utk satu sem.....

Aku plak bru berjaya jmpe mcm ne nk upload/download file.... hehe.... satu kejayaan yg brmkna la jgak...
So korang klau nk download nota kuliah kimia utk bab seterusnya klik nie....
Nota Kuliah Kimia


Selamat Belajar....

Salam...

Monday, August 15, 2011

Pembentangan Dinamika Kemahiran Di Kolej Matrikulasi Melaka

Salam, Sebagai pelajar Modul Dua di KMM, dipertangungjwbkn utk blaja FZ, Kmia, Math, S.Comp Serta tak ketinggalan Agama Islam dan Dinamika Kemahiran...

Objektif Dinamika Kemahiran adalah:

  1. Mengamalkan Tatatertib dan bersopan dalam pelbagai jenis aktiviti serta situasi disamping penampilan imej yang memberi kesan positif terhadap diri, bangsa, agama dan negara.
  2. Mengamalkan kemahiran asas perhubungan kemanusiaan dalam pelbagai situasi majlis melalui kemahiran komunikasi yang berkesan.
  3. Memiliki semangat patriotisme agar bersedia untuk memberi sumbangan berterusan kearah pembangunan negara.
Minggu ini gagak putih diberi tugas untuk membentangkan tajuk DASAR PERINDUSTRIAN NEGARA untuk pengucapan awam....
Tajuk nie agak berat, kerna gagakputih tak penah amek tahu pon tntg industri yang ada di Malaysia nie sbb x brape nak fhm....

Serba Sedikit tentang tajuk pembentangan gagakputih.....

Dasar Perindustrian Negara nie adalah untuk memajukan industri negara yang pada asalnya hanya bergantung pada bijih timah dan getah.... faham la kan harga getah kejap turun kejap naik... Kalau tgu industri getah bila Malaysia nak maju....
so pada tahun 60an Industri Gantian Import pula dilancarkan... Ia berterusan dengan mempelbagaikan ekonomi negara, Industri Berat, Peranan NGO serta Pelaburan Asing pada tahun 90an....

Sebab-sebab Dasar Perindustrian Negara adalah :

1. KEMELESETAN EKONOMI TAHUN 80AN
2. KELEMAHAN SEKTOR PERINDUSTRIAN
3. MENYAHUT CABARAN DASAR EKONOMI BARU....
4. ADA LAGI.......

Kalau nak tahu lebih lanjut ley download jer .... Dasar Perindustrian Negara... 


Salam... :)

Saturday, August 13, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka(BAZAR TAMAN CEMPAKA)

Ramadhan pon dah nak masuk fasa ke 3.... Berpuasa sudahlah wajib, tambah pula dengan ibadah yang kita lakukan dengan ikhlas hati.... Bila siang hari berpuasa,kita hendaklah meninggalkan perkara yang membatalkan puasa such as..... mengumpat(utk gugurl), cuci mate(utk boboy)... huhu.... :) Hurm dah berpuasa mesti berbuka erk... Dlm nak berbuka tu kompom2 pegi bazar ramadan yg dekat or special dgn diri kowng yerk.... M'beli belah makanan tu jge2 la yea... Wlaupun syaitan dah diikat, tp nafsu yg kita ade tu jage la... Nk suggest kat pemfollower Bazar Paling Popular di Melaka.... Bazar Ramdan Taman Cempaka.... lau dah name bazar pasti bulan Ramdan jer ade... jg lpas kn peluang yg mne dekat tu dtg la.... yg mne jauh usha utk nikmati keindahan bazar nie....

Dah pon masuk Utusan Online ....


Bazar Ramadan Taman Cempaka jadi tumpuan



          Bazar Ramadan di Taman Cempaka menyediakan       pelbagai juadah menarik seperti nasi ayam yang menjadi tumpuan orang ramai untuk berbuka puasa, semalam.


MELAKA 2 Ogos - Sudah menjadi kelaziman setiap kali tibanya bulan puasa, bazar Ramadan menjadi tumpuan umat Islam membeli pelbagai juadah berbuka puasa.
Jika di Kuala Lumpur, bazar Ramadan Jalan Raja Alang, Kampung Bahru menjadi tumpuan orang ramai, di negeri ini seperti lazimnya bazar Ramadan di Taman Cempaka merupakan lokasi paling popular untuk mencari pelbagai jenis juadah berbuka puasa.
Sebut sahaja apa jenis makanan semuanya mampu diperoleh di bazar Ramadan.
Tinjauan Utusan Malaysia pada hari pertama umat Islam di negara ini menyambut Ramadan semalam mendapati bazar itu penuh sesak dengan orang ramai untuk membeli juadah berbuka puasa.
Walaupun cuaca panas terik, ia tidak menghalang orang ramai terus berpusu-pusu melihat pelbagai jenis juadah yang dijual oleh peniaga.
Bazar yang terletak berhampiran Melaka Sentral itu dibuka seawal pukul 3 petang setiap hari berlanjutan sehingga selepas waktu berbuka puasa.
Bazar Taman Cempaka sememangnya cukup terkenal dalam kalangan penduduk di sini seperti tidak sempurna jika tidak menjejakkan kaki di sini.
Pelbagai jenis lauk-pauk masakan tradisional, kuih muih, minuman panas dan sejuk dijual sepanjang satu kilometer tapak bazar disediakan setiap tahun.
Antara juadah menarik yang dijual adalah nasi ayam, nasi beriani, ayam percik, nasi lemak ayam berempah, murtabak, rojak, kuih-muih dan ikan bakar.
Di sini juga dapat dilihat bukan sahaja orang Islam yang datang tetapi pelbagai masyarakat berbilang kaum turut mengambil kesempatan membeli pelbagai juadah kegemaran mereka.
Segelintir pelancong asing turut tidak melepaskan peluang merasai pelbagai jenis masakan yang dijual yang jarang-jarang diperolehi di restoran atau gerai.....


Nak di sinopsis kan....Lau balek kampung yg dkt dgn Melaka or dlm Melaka sendri.... Meh la jmput datang....
berhapiran dengan MELAKA SENTRAL, Ia menjanjikan kepuasan untuk anda semua.....
Dtg au....

Selamat Meneruskan Berpuasa ... :)




SALAM....



Thursday, August 11, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka(MUZIUM KECANTIKAN)



Muzium Kecantikan terletak di Aras 2 Muzium Rakyat. la telah dibuka kepada orang ramai pada tahun 1996.
Pameran ini meliputi jangka masa yang panjang, dari zaman pra-sejarah hingga zaman moden. la menyingkap budaya kecantikan berbagai masyarakat di serata pelusuk dunia. Kita dibawa melihat bagaimana setiap suku kaum mencipta keunggulan diri untuk kelihatan cantik pada kaca mata masyarakatnya walaupun terpaksa melalui pelbagai pantang larang dan menanggung kesakitan. Antara bentuk kecantikan ialah rajahan kulit atau tatu, memakai piring bibir, melonjongkan kepala dan membedung kaki.
Antara objektifnya adalah:
  • Untuk membangkitkan kesedaran terhadap pentafsiran makna kecantikan yang ditinjau melalui perbandingan antara kebudayaan dan zaman yang berlainan.
  • Untuk mempamerkan erti kecantikan dari pelbagai sudut menurut amalan budaya masyarakat dunia. Kecantikan diberi tafsiran baru berdasarkan kacamata masyarakat yang mengamalkan amalan hidup dan falsafah yang pelbagai.
Ia dibuka setiap hari kecuali Isnin dari jam 9.00 pagi hingga 5.30 ptg... Tiket masuk sama dengan Muzium Rakyat.


Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..


salam... :)

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka(MUZIUM ADAT ISTIADAT)

BIAR MATI ANAK JANGAN MATI ANAK...
Pasti biasa dengar pepatah nie erk... Pepatah nie nak menunjukan yg bahawasnya adat melayu tramat2 lah penting dlm khidupan seharian kita....



Muzium Adat Istiadat terletak di Dataran Alor Gajah, bersebelahan Tugu Keris Majlis Daerah Alor Gajah, kira-kira 25 km dari Bandar Melaka. Senibina tradisional Rumah Melayu adalah identiti utama muzium ini.
Fokus utama muzium merangkumi sejarah awal Daerah Alor Gajah termasuk gambar tokoh-tokoh daerah dan adat-istiadat perkahwinan dengan penekanan kepada Melayu Serantau. Bahan pameran termasuk pelamin, alat perhiasan diri, porselin dan peralatan adat istiadat.
Muzium Alor Gajah dirasmikan oleh Ketua Menteri Melaka Tan Seri Abdul Rahim bin Datuk Tamby Chik pada 19 Oktober 1990, Bangunan ini dahulunya di bawah pengawasan Majlis Daerah Alor Gajah sebelum diambil alih oleh Perbadanan Muzium Melaka.

Antara objektifnya adalah:
  • Untuk mengetengahkan pelbagai perkara mengenai adat istiadat khususnya adat perkahwinan agar tidak hilang ditelan zaman
  • Untuk mempamerkan adat resam serta budaya masyarakat berbilang kaum yang ada di Melaka.

Ia dibuka setiap hari kecuali Isnin dari jam 9.00 pagi hingga 5.30 ptg... Tiket bernilai RM1.00 untuk remaja manakala kanak-kanak pula RM0.50

 Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..

salam... :)



Monday, August 8, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka(MUZIUM RAKYAT)



Bangunan ini merupakan bangunan Majlis Perbandaran Melaka Bandaraya Bersejarah (MPMBB) sebelum diambil alih oleh PERZIM. Muzium Rakyat yang terletak di aras 1 bangunan ini telah dirasmikan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 15 April 1992.
Pameran utama muzium meliputi aspek pentadbiran, perumahan, sosial, perindustrian, pelancongan, infrastruktur dan pertanian. Ianya digarap sebegitu rupa untuk menunjukkan penglibatan rakyat dan kerajaan dalam memajukan Negeri Melaka. Kecemerlangan Melaka turut diabadikan dalam 'Pameran Melaka Sedekad' yang dikenali sebagai Muzium Rakyat.
Antara objektifnya adalah untuk mempamerkan pencapaian dan kemajuan Negeri Melaka dalam berbagai bidang ekonomi, politik, sosial, pendidikan, pelancongan, perindustrian dan sebagainya serta hubungan antara kerajaan dan rakyat.





Muzium ini dibuka setiap hari dengan nilai tiket RM2.00 untuk dewasa dan RM0.50 untuk kanak-kanak atau pelaja....


Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..

salam... :)

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka(MUZIUM PERTANIAN JASIN)


Peta Jasin
Jasin merupakan salah sebuah daerah yang terletak di Negeri Melaka dan bersempadan dengan negeri Johor .Dalam dalam daerah Jasin, terdapat pekan-pekan kecil iaitu Pekan Batang Melaka, Pekan Nyalas, Pekan Selandar, Pekan Kesang Pajak, Pekan Simpang Bekoh, Pekan Asahan, Pekan Bemban, Pekan Chin-Chin dan Pekan Sungai Rambai. Pusat pentadbiran daerah ini iaitu Majlis Perbandaran Jasin terletak di Bandar Jasin.


Muzium Pertanian, terletak di tengah-tengah Pekan Jasin bersebelahan Balai Polis Jasin. Suatu ketika dahulu Daerah Jasin merupakan pengeluar bijih timah dan hasil pertanian terawal di Melaka. Muzium yang diwujudkan ini bertujuan untuk memaparkan sejarah aktiviti dan ekonomi masyarakat tempatan, khususnya di bidang pertanian.




Antara objektifnya adalah:
  • Untuk memulihara dan mempamerkan bahan-bahan penting berkaitan dengan sektor pertanian
  • Untuk menjadi tempat kajian dan penyebaran maklumat mengenai sektor pertanian.
  • Untuk memberi pendedahan kepada pengunjung mengenai jenis pertanian dan kepentingannya kepada ekonomi negara serta kesejahteraan rakyat. "Pertanian Menjamin Kehidupan"

Ia dibuka setiap hari kecuali hari Isnin dengan tiada harga tiket dari jam 9.00 pagi hingga 5.30 ptg...

Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..

salam... :)

Thursday, August 4, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka(MUZIUM BELIA MALAYSIA)

Meh sni belia2 negara...hayati dan renugn2kan.....


Muzium Belia Malaysia terletak di No. 430, Jalan Laksamana. Bangunan ini terdahulu menempatkan Pejabat Pos Besar, Melaka. Muzium ini berfungsi sebagai pusat dokumentasi kegiatan belia yang mempamerkan bahan-bahan dan maklumat yang berkaitan dengan aktiviti Persatuan Belia di Malaysia dan antarabangsa.
Bahan utama pameran adalah gambar tokoh-tokoh pemimpin belia, piala, pakaian seragam dan sebagainya.



Muzium Belia Malaysia telah dirasmikan oleh Tun Dr. Mahathir bin Mohammad, mantanPerdana Menteri Malaysia pada 15 April 1992. Bangunan ini pada asalnya merupakan sebahagian daripada kompleks Pejabat Pentadbiran Belanda. Ia dijadikan sebagai Sekolah Anglo-Chinese (sekarang dikenali sebagal Sekolah Tinggi Melaka).

Antara objektifnya adalah:
  • Untuk mewujudkan satu pusat dokumentasi kegiatan belia yang induk bagi tujuan kajian dan informasi.
  • Untuk menyimpan segala rekod dan butir kegiatan belia secara sistematik dan teratur yang mengandungi sejarah penubuhan kelab dan pertubuhan belia dari seluruh negara.
  • Untuk menimbulkan kesedaran masyarakat khususnya golongan belia mengenai sumbangan kegiatan belia kepada masyarakat, bangsa dan negara.

Muzium ini dibuka setiap hari kecuali hari Isnin dari 9.00 pagi hingga 5.30 ptg. Tiket berharga RM2.00 untuk dewasa dan RM1.00 untuk kanak-kanak...



Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..

salam... :)

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka (MUZIUM YANG di-PERTUA NEGERI)

Adakah anda tahu tentang Muzium Seri Melaka????
Muzium Yang di-Pertua Negeri juga dahulunya bernama Muzium Seri melaka, merupakan bekas kediaman rasmi dan pejabat Gabenor Belanda di Melaka pada kurun ke-17. Fungsi bangunan ini teruskan pada zaman pemerintahan Inggeris hinggalah selepas kemerdekaan. Pada September 1996, kediaman rasmi dan pejabat Tuan Yang Terutama berpindah dari Bukit St. Paul ke Istana Melaka di Bukit Beruang, Melaka.


Fungsi Institusi Tuan Yang Terutama (TYT) sebagai Pemerintah Tertinggi Negeri dipamerkan bagi mengimbas kembali kewujudan institusi ini. Muzium Tuan Yang Terutama mempamerkan tentang Sejarah Ringkas Institusi Kesultanan, Pembentukan Penubuhan Gabenor Negeri-Negeri hinggalah kepada Peranan dan Institusi Yang di-Pertua Negeri. Secara umum peranan Ketua Menteri Melaka turut diselitkan kerana peranan mereka tidak kurang pentingnya dalam menerajui kerajaan negeri.

Antara objektifnya adalah:-
  • Untuk mengimbas kembali segala jasa dan sumbangan yang telah diberikan oleh Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Melaka dalam menjana pembangunan negeri dan pertumbuhan ekonomi negeri Melaka.
  • Menyalurkan maklumat kepada generasi akan datang tentang Institusi Yang di-Pertua Negeri.
  • Untuk menjadikan muzium sebagai tempat kajian dan penyebaran maklumat kepada pelajar mengenai Yang di-Pertua Negeri.
Muzium ini beroperasi dari setiap hari dari jam 9.00 pagi hingga 5.30 petang dengan harga tiket RM5.00 untuk dewasa dan RM2.00 untuk pelajar atau kanak-kanak.


Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..

salam... :)

Thursday, June 23, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka (MUZIUM PEMERINTAHAN DEMOKRASI)

Anda sume tahu apa mkna demokrasi????

Demokrasi ialah suatu bentuk kerajaan di mana kuasa menggubal undang-undang dan struktur kerajaan adalah ditentukan oleh rakyat. Dalam sistem demokrasi, undang-undang digubal sama ada oleh rakyat atau wakil yang dipilih oleh rakyat. Sebuah negara atau kerajaan yang mengamalkan sistem demokrasi adalah dipanggil negara atau kerajaaan yang demokratik.
Perkataan ini berasal dari Yunani δημοκρατíα dari δημος bermaksud "rakyat", ditambah pula dengan κρατειν bermaksud "memerintah", dengan kata hubung íα; yang memberi maksud "Diperintah oleh Rakyat". Terma ini kadangkala digunakan untuk mengukur sejauh mana pengaruh rakyat diatas kerajaannya. Demokrasi secara ekstrem boleh dilihat dalam sistem kerajaan seperti anarkisme dan komunisme (menurut teori Karl Marx ia merupakan peringkat terakhir pembangunan sosial dimana demokrasi adalah diamalkan secara langsung , dan tiada kerajaan yang bebas dari kehendak rakyat).

MUZIUM PEMERINTAHAN DEMOKRASI


Bangunan Dewan Undangan Negeri Melaka ini telah disempurnakan perletakan batu asasnya oleh Tuan Yang Terutama Tun Haji Abdul Malek bin Yusof S.M.N, D.M.K., Gabenor Negeri Melaka pada 31 Ogos 1961. Ia merupakan tempat persidangan Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Melaka dan Pembentangan Belanjawan Negeri. Persidangan Dewan Undangan Negeri dipengerusikan oleh seorang Speaker yang dipilih daripada kalangan Ahli-ahli Dewan sendiri. Bagi Ahli-ahli Dewan, mereka dipilih melalui pilihanraya dan akan menganggotai Dewan selama lima tahun (kecuali Dewan Undangan Negeri dibubarkan). Ahli-ahli Dewan juga dibataskan kepada mereka yang berumur 21 tahun ke atas dan bermastautin di Negeri Melaka.

Pada bulan Februari 2000, Dewan Undangan Negeri ini tidak lagi digunakan setelah kerajaan membina sebuah bangunan yang memusatkan urusan dan pengurusan pentadbiran di Ayer Keroh termasuk Dewan Undangan Negeri.
Kini, bangunan ini telah dijadikan Muzium Pemerintahan Demokrasi yang mempamerkan maklumat pemerintahan termasuk amalan demokrasi di Malaysia. Ia turut memaparkan susur galur mengenai sejarah awal Tanah Melayu mencapai kemerdekaan sehingga kepada kejayaan-kejayaan cemerlang yang dikecapi oleh negara ini dalam sistem pemerintahannya.

Dengan wujudnya muzium ini, ia diharapkan dapat memberikan kefahaman tentang bentuk pemerintahan yang dilaksanakan di Malaysia dan sistem kenegaraannya.

ia dibuka setiap hari dan tiket sama dengan tiket masuk sama dengan tiket Muzium Sejarah & Ethnografi dan Muzium Tuan Yang Terutama.

Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..



SALAM... :)

Wednesday, June 22, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka (MUZIUM LAYANG-LAYANG)

Ade sesiapa yang suka maen layang2??? atau minat buat layang2??? nk tgk design yg menarik untuk layang2 korang??? x pon tambah skit pengetahuan tentang layng2 di malaysia nie...
Meh sni selongkar MUZIUM LAYANG-LAYANG...

MUZIUM LAYANG-LAYANG... :)


Muzium ini terletak di aras 1 dalam bangunan yang dikenali sebagai Muzium Rakyat, Kecantikan dan Layang-layang di Jalan Kota, Bandar Hilir Melaka. Muzium Layang-layang ini telah dirasmikan oleh YAB Ketua Menteri Melaka pada bulan September 1995.

Muzium ini mempamerkan sejarah bermulanya permainan layang layang di seluruh dunia baik sebagai alat komunikasi atau digunakan dalam peperangan, sukan dan masa lapang. Memperkenalkan kita kepada tradisi pembuatan, permainan, dan fungsi layang-layang yang dikongsi bersama oleh banyak negara di dunia. Ia mempamerkan pelbagai bentuk layang-layang tradisi dan moden termasuk wau tradisional Nusantara. Terdapat berbagai saiz layang-layang yang diperbuat daripada bahan semulajadi dan moden. la pasti akan mendorong kita untuk mengenali layang-layang, mengkagumi, menghargai seni pembuatan,dan keindahan layang-layang.


Ia dibuka setiap hari dan tiket masuk sama dengan tiket muzium rakyat...
(sorry xde picture...)




Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..


SALAM.. :)

Friday, June 17, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka ( MUZIUM ADAT ISTIADAT)

Manis sungguh gula Melaka          
 Jangan dibancuh dibuat serbat
Sungguh teguh adat pusaka          
 Biar mati anak jangan mati adat

Orang melayu tak mati adatnya selagi hari belum berakhir, bagi yg ingin mendalami adat2 yg wujud di muka bumi Malaysia ini silakan dtg ke Negeri Melaka. Melaka juga tidak tertinggal dgn beberapa adat yang ada iaitu adat pepatih dan adat temenggung... tetapi bg remaja skrang adat ini di pandang remah kerna sudah kemodenan. Adat ini juga sudah berkurangan di Negeri Melaka sendiri... Untuk lebih mengetahuinya dengan lebih mendalam silalah dtg ke MUZIUM ADAT ISTIADAT.

MUZIUM ADAT-ISTIADAT

Muzium Adat Istiadat terletak di Dataran Alor Gajah, bersebelahan Tugu Keris Majlis Daerah Alor Gajah, kira-kira 25 km dari Bandar Melaka. Senibina tradisional Rumah Melayu adalah identiti utama muzium ini.

Fokus utama muzium merangkumi sejarah awal Daerah Alor Gajah termasuk gambar tokoh-tokoh daerah dan adat-istiadat perkahwinan dengan penekanan kepada Melayu Serantau. Bahan pameran termasuk pelamin, alat perhiasan diri, porselin dan peralatan adat istiadat.



Antara objektifnya adalah:
  • Untuk mengetengahkan pelbagai perkara mengenai adat istiadat khususnya adat perkahwinan agar tidak hilang ditelan zaman
  • Untuk mempamerkan adat resam serta budaya masyarakat berbilang kaum yang ada di Melaka.
Muzium ini dibuka setiap hari kecuali hari isnin dengan tiket sebanyak RM1.00 untuk dewasa dan RM0.50 untuk kanak-kanak...



Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..


SALAM.. :)

Wednesday, June 15, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka (Muzium Sejarah dan Ethnografi)

Bagi sesiapa yang minat ataupun ingin menambah ilmu pengetahuan berkanaan sejarah mahupun ethnografi, Negeri Melaka ada mnyediakan tempat bagi kemahuan anda iaitu MUZIUM SEJARAH DAN ETHNOGRAFI...



     Muzium Sejarah dan Ethnografi terletak di Bangunan Stadthuys, lokasinya di persimpangan Jalan Kota dan Jalan Gereja, Melaka. Di hadapan bangunan ini yang lebih dikenali sebagai 'Dataran Belanda' terdapat Pancutan Air Victoria dan Menara Jam Tan Beng Seng yang dibina pada tahun 1886. Muzium Sejarah terletak di aras dua dan Muzium Ethnografi di aras satu Bangunan Stadthuys.
    Muzium Ethnografi memberikan penekanan khusus kepada corak hidup masyarakat tempatan yang terdiri dari pelbagai bangsa iaitu Melayu, Cina, India, Baba Nyonya, Chetti dan Portugis. Gambaran berhubung adat istiadat perkahwinan, cara hidup seharian, peralatan yang digunakan, alat muzik yang menjadi pilihan dan bentuk pertanian yang diusahakan adalah fokus utama muzium ini.Turut dipamerkan adalah koleksi porselin zaman berzaman, pelbagai jenis senjata, matawang dari dalam dan luar negara serta pelbagai lagi koleksi semasa pendudukan Belanda di Melaka.
Muzium Sejarah - Untuk mempamerkan sejarah Melaka bermula dari tahun 1400 semasa pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka, Portugis, Belanda, Inggeris dan peperangan dunia kedua sehingga kemerdekaan dicapai pada tahun 1957.
Muzium Ethnografi - Untuk mempamerkan cara hidup, budaya dan adat resam masyarakat berbilang kaum di Melaka seperti Kaum Melayu, Cina, India, Baba Nyonya, Chetti dan Portugis.



Dibuka setiap hari dari jam 9.30 pagi hingga 5.30 ptg dengan tiket RM5.00 untuk dewasa dan RM3.00 untuk kanak-kanak...

Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..

SALAM.. :)

Tuesday, June 14, 2011

Segmen Bersama GagakPutih Di Melaka (ISTANA KESULTANAN MELAKA)

       Kesultanan Melayu Melaka diasaskan oleh Parameswara di antara tahun 1400 hingga tahun 1403. Pada awalnya Melaka bukanlah sebuah kerajaan Islam. Hal ini berubah pada tahun 1409 apabila Parameswara berkahwin dengan puteri dari Pasai. Agama Islam dijadikan sebagai agama rasmi Kesultanan Melayu Melaka oleh Sultan Muzaffar Syah. Pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka berterusan selama lebih satu abad sehinggalah Melaka tewas di tangan penjajah Portugis pimpinan Alfonso de Albuquerque pada 1511. Sultan Mahmud Shah merupakan sultan terakhir Kesultanan Melayu Melaka. Pada 1528, seorang putera baginda Sultan Alauddin Riayat Shah II menubuhkan Kesultanan Johorbagi mewarisi Kesultanan Melaka.
       ingin tahu lebih lanjut, hayati la dengan bertandang ke ISTANA KESULTANAN MELAKA.

ISTANA KESULTANAN MELAKA

Istana Kesultanan Melaka (replika Istana Kesultanan Melayu Melaka) terletak di kaki Bukit St. Paul. Replika istana ini dibina semula berdasarkan catatan Sejarah Melayu yang menggambarkan keunikan senibina istana Melayu di zaman Sultan Mansur Shah yang memerintah dari tahun 1456 hingga 1477.

Replika istana ini dibina pada tahun 1984 dan dijadikan sebagai Muzium Budaya apabila dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia pada 17 Julai 1986. Kini dinamakan Istana Kesultanan Melayu Melaka. Keseluruhan bangunan ini diperbuat daripada kayu keras manakala atapnya dari kepingan kayu belian. Pembinaannya bercirikan seni pertukangan Rumah Melayu Melaka di mana sendi bangunan diperkuatkan dengan pasak sahaja.

Secara keseluruhannya muzium ini memperlihatkan fungsi dan peranan istana ketika itu dengan memaparkan Balairong Seri, Bilik Beradu Diraja dan balai-balai yang melambangkan ketamadunan masyarakat Melayu.

Tiket boleh didapati dengan harga RM2.00 untuk dewasa dan kanak-kanak hanya RM0.50 sahaja..


Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.perzim.gov.my/ iaitu PERBADANAN MUZIUM MELAKA..



SALAM... :)